Tre nye digitale tiltag skal forsøge at sætte en prop i det hullet. Et hul, der omfatter en stigning af svindel via falske telefonopkald og ligeså falske sms-beskeder.
Det er Teleindustrien, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk, Finans Danmark og de to ministerier, Digitaliseringsministeriet og Erhvervsministeriet, som står bag de tre tiltag, som ikke bare skal hjælpe de ældre, men alle danskere.
Filtrering af SMS’er: Der indføres en firewall, som sorterer sms’er med tegn på svindel fra.
Udvidet spoofing-beskyttelse ved fup-opkald: Beskyttelsen skal mindske antallet af opkald, hvor svindlere foregiver at ringe fra et dansk nummer.
Phishing-beskyttelse i MitID: Nyt sikkerhedslag i MitID, så man for eksempel bliver advaret, hvis man er ved at logge ind på en falsk udgave af MitID på en phishing-hjemmeside.
At der er brug for de nye tiltag viser sig ved, dansk politi i 2023 modtog over 35.000 anmeldelser om it-relatereret økonomisk kriminalitet.
Det var en stigning på 30 procent sammenlignet med året før. Anmeldelserne viser, at der er sket en stigning i brugen af falske sms’er og fup-opkald, hvor svindlere udgiver sig for at være fra for eksempel banken eller offentlige myndigheder med henblik på at lokke personlige oplysninger ud af danskerne.
Kilde: Digitaliseringsministeriet