Vi handler i stor stil på nettet, viser en undersøgelse udført for e-handelsplatformen BigCommerce. Over 60 procent handler mindst én gang om måneden, mens 20 procent er på én gang om ugen.
Det er især selv spændende, men undersøgelsen tager også fat på, hvad vi er som kunder er trætte af, når vi begiver os ud på nettet, og hvor netbutikkerne måske skulle overveje at oppe sig.
– De mest almindelige årsager til at kunder afbryder en handel er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser, fastslår senior vice president & general manager for EMEA i BigCommerce, Mark Adams, i en kommentar til undersøgelsens resultater.
Mere generelt vil kunderne over en bred kam gerne have mere information om produkterne. Det kunne være, hvad er er produceret af, brugsanvisninger og anmeldelser. Også betalingsprocesserne kunne i mange tilfælde være mere strømlinede.
BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at give personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.
Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.
– Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedtede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata, påpeger Mark Adams.
Kilde: BigCommerce
Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger.
“Nogle almindelige årsager er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser,” fortæller Mark Adams.
Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger.
“Undersøgelsen viser også, at danskerne er teknologi-interesserede med elektronik og teknologi blandt de mest populære varekategorier. Desuden ønsker 16 procent mere Augmented Reality (AR)-teknologi i netbutikkerne, eksempelvis for at kunne se et møbel i eget hjem, før man handler det, siger Mark Adams.
Personoplysninger for rabatter
BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at opgive personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.
Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.
“Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedtede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata,” siger Mark Adams.
Sådan handler danskerne på nettet – og her er hvad ønsker vi, at netbutikkerne skal blive bedre til
Mere end 6 ud af 10 danskere handler nu på nettet mindst én gang om måneden. Tøj og fashion er mest populært, og 58 procent bruger betalingsløsninger som MobilePay.
En spritny undersøgelse om danskernes online købsvaner udført for e-handelsplatformen BigCommerce viser, at 64 procent handler på nettet mindst en gang om måneden, og 20 procent mindst en gang om ugen. Blandt danskere, som handler på nettet mindst en gang om måneden, er den mest populære produktkategori tøj og fashion, efterfulgt af sundhed og skønhed, elektronik og teknologi, sports- og træningsudstyr samt mad og dagligvarer.
12 procent foretrækker at orientere sig på nettet for derefter at handle i fysisk butik, mens halvdelen gør begge dele på nettet. 13 procent ser på produkterne i butikken og handler dem på nettet. “Selvom de fleste gør alt på nettet, er der mange, der kombinerer det digitale og fysisk i købsrejsen. Det bekræfter vigtigheden af at bygge konsistente omnichannel-oplevelser, som mindsker kløften mellem den fysiske butik og netbutikken, siger senior vice president & general manager for EMEA i BigCommerce, Mark Adams. På spørgsmål om betalingsmetode svarer 7,5 ud af 10 at have brugt kredit- eller debetkort og 58 procent bruger løsninger som MobilePay.
Ønskeliste til netbutikkerne
BigCommerce har også undersøgt, hvad forbrugerne ønsker, at netbutikkerne bliver bedre til samt årsagerne til, at købsprocessen afbrydes efter, at produktet er lagt i indkøbskurven.
“Nogle almindelige årsager er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser,” fortæller Mark Adams.
Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger. “Undersøgelsen viser også, at danskerne er teknologi-interesserede med elektronik og teknologi blandt de mest populære varekategorier. Desuden ønsker 16 procent mere Augmented Reality (AR)-teknologi i netbutikkerne, eksempelvis for at kunne se et møbel i eget hjem, før man handler det, siger Mark Adams.
Personoplysninger for rabatter
BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at opgive personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.
Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.
“Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedtede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata,” siger Mark Adams.
Fakta om undersøgelsen
Ipsos har på vegne af BigCommerce spurgt i alt 9588 respondenter i Danmark, Norge, Storbritannien, Sverige, Holland, Tyskland, Italien, Spanien og Frankrig, heriblandt 999 danskere. Undersøgelsen blev udført mellem 3. og 17. oktober 2023. Respondenterne bestod af personer mellem 18 og 75 år, som handler online mindst én gang om måneden. Undersøgelsen blev gennemført iht. den internationale kvalitetsstandard for markedsundersøgelser, ISO 20252.