
Digitale svindlere bevæger sig væk fra at misbruge systemer og tjenester, for i højere grad at manipulere forurettede til at udlevere personlige oplysninger eller overføre penge. Det viser politiets anmeldelsestal for 2024.
Kontaktbedragerier, hvor svindlere kontakter borgere over telefon, sms eller sociale medier for at svindle dem, er steget med 181 procent fra 2023 til 2024. Samtidig er der sket et fald i antallet af anmeldelser af misbrug af kortoplysninger og misbrug af adgang til tjenester.
Det viser en analyse af politianmeldelser fra Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK) i National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
– Vi ser en tendens til, at svindlerne går nye veje og i højere grad manipulerer deres ofre frem for at lave indbrud i netbank og andre tjenester. Skiftet hænger formentlig sammen med, at der er kommet meget mere sikkerhed på de systemer, som danskerne bruger, siger centerchef i NCIK i NSK Andreas Mollerup.
Politiet modtog 7.728 anmeldelser om kontaktbedrageri mod private i 2024. Det er 4.738 sager mere, end i 2023 og svarer til en stigning på 181 procent. Stigningen består især af sager om det, politiet betegner som ’bekendt i knibe’-svindel. Alene i forhold til denne form for svindel, er der sket en stigning på over 600 procent.
’Bekendt i knibe’-svindel er, når en kriminel, der udgiver sig for at være en ven, bekendt eller et nært familiemedlem, sender en sms eller en besked på sociale medier, og lader, som om de er i knibe og har brug for, at man overfører penge. I oktober advarede NSK om fænomenet.
– De kriminelle udnytter, at vi lever i et tillidsfuldt samfund, hvor vi gerne vil hjælpe vores børn eller venner, hvis de står i en økonomisk knibe. Det er derfor nødvendigt, at vi alle bliver mere opmærksomme, og at vi eksempelvis laver kontrolopkald til vores venner og familie, inden vi overfører penge, siger Andreas Mollerup.
Kilde: NCIK