Fire Assistant er en kunstig intelligens, som DBI står bag. Her kan arkitekter, byggerådgivere og entreprenører får svar på brandkrav og brandsikkerhed. Svar som findes i bygningsreglementet.
Imidlertid er det en prøvelse af hitte svarene i tusinder af sider med paragraffer, bilag, vejledninger og besvarelser af spørgsmål, med mindre man har en særlig uddannelse i brandforhold.
– Vi har udviklet Fire Assistant, fordi vi er et videnshus. Som GTS-institut er vi med til at stille teknologisk infrastruktur til rådighed, og det gælder naturligvis også digitale løsninger. Fire Assistant er stadig under udvikling, og jo mere den bliver brugt, jo bedre kan vi gøre den. Jeg opfordrer derfor alle i branchen til at prøve den af og teste, hvordan den kan give værdi i hverdagen, siger markedschef for byggeri i DBI, Brian Vestergaard Jensen.
I første omgang er der tale om en betaversion, som både er gratis og uden login.
Fire Assistant er udviklet til at slå op i sit bibliotek med alle relevante tekster om brandforhold i forbindelse med bygningsreglementet BR18. Den er bl.a. designet til at tage højde for anvendelseskategori og bygningshøjde i det konkrete byggeprojekt, før den giver svaret, der kommer sammen med en henvisning til det relevante tekstafsnit.
Og jo flere oplysninger om byggeriet den får, jo bedre svar giver den:
– Fire Assistant svarer kvalificeret ud fra konteksten, og den er ligeglad med stavefejl og om du skriver redningsluger i stedet for redningsåbninger. Ja faktisk kan du også bede den om at formulere svaret direkte som et email-udkast til den kunde, du løser opgaven for, siger Brian Vestergaard Jensen.
– På den måde kan den også fungere som en ‘digital kollega’ for de mere erfarne brandrådgivere, der gerne lige vil tjekke, om deres svar på et spørgsmål også tager udgangspunkt i den samme tekst, som Fire Assistant henviser til, fortsætter han.
AI´en er opbygget om en RAG-model – Retrieval-Augmented Generation.
Det betyder, at den slår op i de BR18-relaterede tekster om brandforhold, hver gang en bruger stiller et spørgsmål (retrieval).
Derefter bearbejder den informationen til den rette kontekst (augmentation) og danner et svar til brugeren (generation).
I modsætning til fx ChatGPT, som er trænet på en meget stor tekstmængde og herefter bruger ’summen’ af den indbyggede viden til sit bedste gæt på et svar, give RAG-modellen mere præcise og pålidelige svar, fordi den i hvert opslag finder den bedste teksthenvisning og ikke på samme måde som ChatGPT kan finde på at ’hallucinere’.
Fire Assistant vil med tiden blive koblet op på DBI’s retningslinjer og vejledninger samt øvrigt alment teknisk fælleseje inden for brand.
Der er også planer om at lade assistenten kigge ned i de tusinder af rådgivningsopgaver, som DBI’s brandrådgivere gennem årene har hjulpet kunder med, og tilsammen åbner det helt nye perspektiver for, hvad Fire Assistant vil kunne bruges til:
– Vi er i fuld gang med at automatisere opgaverne i brandklasse 2, og allerede nu kan Fire Assistant bestå den skriftlige del af eksamen på BK2-moduluddannelsen. På længere sigt er ambitionen, at assistenten skal kunne promptes med fx ’skriv en brandstrategi for et skolebyggeri i to etager’ – og derefter levere et brugbart resultat, siger Brian V. Jensen.
Og ambitionen er inden for rækkevidde. I betafasen tager DBI stikprøver af de stillede spørgsmål, og instituttets brandrådgivere tjekker manuelt kvaliteten af de leverede svar. Samtidig trækker man også på feedback fra et panel af VIP-testbrugere. Den foreløbige konklusion er, at Fire Assistant giver et brugbart svar i de fleste tilfælde – og at kvaliteten hele tiden stiger.
Kilde: DBI