Når der tikker phishingmails ind i mailboxen, er det langt ovevejende grad sendt som en falsk e-mail fra Microsoft. Microsoft-relaterede phishingmails udgjorde 61 procent af alle disse phishingangreb i tredje kvartal i år.
Det viser nye tal fra Check Point Research.
Selvom Microsoft topper listen, er der mange andre afsendere, man bør være på vakt overfor. Apple er på 2. pladsen og Google er rykket op på 3. pladsen.
Adobe er tilbage på listen for første gang siden 2022, mens e-handelsplatformen, Alibaba, er med for første gang.
– Microsofts høje placering på listen skyldes virksomhedens udbredte anvendelse og pålidelighed som brand. Med en stigning til 61 procent ser vi tydeligt, hvordan cyberkriminelle udnytter brugerens tillid for at omgå traditionelle sikkerhedsforanstaltninger. Dette understreger nødvendigheden af løbende opdaterede sikkerhedsstrategier. Det omfatter både avancerede sikkerhedsløsninger og uddannelse af medarbejdere og brugere. At genkende og blokere phishing kræver en kombination af sofistikerede sikkerhedssystemer og kendskab til trusselslandskabet, påpeger Balder Borup.
Han er Security Engineer hos Check Point Software Technologies i Danmark.
Kigger vi nede i bunden af listen, finde vi et mærke, som måske overrasker: Adidas. Det er dog kun 0,6 procent af alle phishingmails, der kommer herfra.
Kilde: Check Point Research