Der er store regionale forskelle på ulykkesbilledet, når man sammenligner landets 12 politikredse med hinanden. Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet, som giver mulighed for at gå i dybden med udviklingen helt ned på et kommunalt niveau.
Af naturlige årsager er der mest fokus på omkomne i trafikken. Dem var der lykkeligvis kun 162 tilfælde af i 2023. Til gengæld kom mere end 2.600 til skade, og i den seneste rapport fremgår det, hvordan ulykkerne helt præcist fordeler sig rundt i landet.
Og der er store forskelle.
I Københavns Politikreds, hvor en stor del af borgernes daglige transport foregår på en cykel, var der sidste år 213 tilskadekomne og to dræbte cyklister, og dermed udgjorde cyklister størstedelen, 55 procent, af de i alt 389 dræbte og tilskadekomne i politikredsen, viser rapporten.
I Midt- og Vestjyllands Politikreds udgjorde antallet af dræbte og tilskadekomne på cykel til sammenligning blot 18 procent af alle dræbte og tilskadekomne.
Et andet muligt fokuspunkt i den nye politikredsrapport er alder. I den forbindelse skrev Vejdirektoratet tidligere på året, at blot 14 ud af de i alt 162 personer, der mistede livet i trafikken i 2023, var mellem 18 og 24 år, hvilket er det laveste antal, der er registreret i den tid, der er ført statistik over dræbte i trafikken.
Også her er der dog stor forskel på de forskellige politikredse. I Midt- og Vestjyllands Politikreds udgjorde unge mellem 18 og 24 år f.eks. 17 procent af de dræbte og tilskadekomne. Til sammenligning var landsgennemsnittet på 14 procent.
I rapporten er det også muligt at gå i dybden lokalt med ulykker fordelt på ulykkessituationer, køn og vejtyper.
Rapporten er bygget op i 12 sammenlignelige afsnit – et for hver politikreds, og i modsætning til tidligere år indeholder 2023-rapporten flere figurer og tabeller på kommuneniveau. Til gengæld er der lagt mindre vægt på at beskrive den lokale udvikling.
– Den seneste version af Vejdirektoratets rapport om Trafikulykker fordelt på politikredse tager sig anderledes ud end tidligere år. Ændringerne af rapportens indhold skyldes de tilbagemeldinger og ønsker, vi har modtaget fra politiet og kommunerne. Rapporten skal gerne vise sig at være et brugbart arbejdsredskab for alle, der arbejder med trafiksikkerhed, så de ved, hvad de skal være særligt opmærksomme på i deres eget lokalområde, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen.
Kilde: Vejdirektoratet