Som altid er Sikkerhedsstyrelsen klar med en kampagne vedrørende fyrværkeri op til nytår.
Denne gang handler det ikke så meget om selve fyrværkeriet, men om den virkelighed man vågner op til, hvis ma har været uheldig – eller uforsigtig med fyrværkeriet.
Der er blevet produceret seks film. Hver film tager afsæt i en situation, der er påvirket og besværliggjort efter en fyrværkeriulykke. Der er fokus på at gøre videoerne underholdende, med et stærkt visuelt indtryk, der giver stof til eftertanke.
– Vi sætter igen i år fyrværkerisikkerhed på dagsordenen, og forsøger at ramme de målgrupper, som fylder mest i skadesstatistikerne. Videoerne er korte og lavet i et sprog, som er tiltænkt primært at fange opmærksomheden hos de unge mænd og drenge. Grebet er humor, men der ligger også en tydelig alvor i vores videoer, og det får forhåbentlig målgruppen til at behandle fyrværkeriet med omtanke, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen, vicedirektør i Sikkerhedsstyrelsen.
For første gang udkommer kampagnen også på livestreaming platformen Twitch. Platformen har stor popularitet hos unge og særligt unge mænd og drenge, og med en fokuseret indsats på disse målgrupper, forsøger Sikkerhedsstyrelsen sig nu på platformen for første gang.
Som et led i kampagnen er der også fundet genkendelige ansigter. Influenceren Rasmus Brohave spiller med i en af kampagnefilmene, imens Rasmus Søndergaard, også kendt som SondergaardLol, præsenterer budskabet for sine følgere på Twitch.
Kampagnen ”Din nye virkelighed” har som tidligere år til formål at minde antændere af fyrværkeri og tilskuere om at huske sikkerheden, når det nye år bliver skudt ind. De fem fyrværkeriråd er derfor stadigvæk hovedbudskabet.
Kampagnen fortsætter frem til nytårsaften. Den bliver understøttet af en dedikeret kampagneside, hvor alle videoer, rådene og yderligere information om fyrværkerisikkerhed er tilgængelig.
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen