Der er grænser for, hvordan og hvor længe Facebook og andre sociale netværk må opbevare og udnytte de data, som de indsamler fra brugerne til profilering og målrettet markedsføring.
Det har EU-domstolen besluttet, og dermed er der sat en grænse for, hvordan sociale medier som Facebook kan udnytte data til profilering og målrettet markedsføring.
– Dommen sætter en tyk streg under, at Europa ikke finder sig i techgiganternes uhæmmede forretningsmodeller. Vi skal kunne benytte digitale platforme uden at blive udsat for en massiv og uendelig profilering og dataindsamling til brug for målrettet annoncering. Flere af de store techvirksomheder har i årevis ignoreret forbrugerbeskyttelsen og GDPR-reglerne om dataminimering. Det skal der laves om på, siger Laura Klitgaard, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Det var organisationen NYOB (None of Your Business) med den østrigske jurist og aktivist Max Schrems i spidsen, der lagde sag an mod de sociale medier for brud på U’s persondatalovgivning GDPR.
Ifølge EU-domstolen er det i strid med GDPR-reglernes bestemmelser om dataminimering, når Facebook (Meta Platforms Ireland) anvender brugernes data helt tilbage fra Facebooks start i 2004 til målrettet annoncering og profilering af EU-borgere.
Facebook skraber desuden informationer sammen om brugerne fra alverdens hjemmesider ved hjælp af plug-ins, pixels og cookies og anvender disse data til målrettet annoncering.
– Domstolen gør det klart, at der er grænser for sociale mediers og andre digitale platformes datahøst fra brugerne. Fremover kommer Facebook til at have langt færre data om brugerne til at drive deres forretningsmodel. Det sætter nye standarder, og det er gode nyheder for os alle sammen, siger Laura Klitgaard.
Kilde: Ingeniørforeningen, IDA