Elbiler er nærmest kørende computere, og derfor er det nærliggende, at de kan hackes. Og det kan de også godt – men det er svært, påpeger it-sikkerhedsekspert fra ESET Nordics, Leif Jensen.
Generelt er bilerne nemlig ganske godt beskyttet mod den sådan mere almindelige hacker. Det er heller ikke herfra, at han ser den allerstørste trussel.
Den kommer i stedet fra elbilejerne selv, hvis de bliver lokket til at scanne falske QR-koder, der er sat op på ladestanderne.
– Ofte er de ledsaget af en besked om, at brugerne betaler for opladning ved at scanne QR-koden. Problemet er naturligvis, at koden blot lokker folk til at give oplysninger og penge til de kriminelle, og at opladningen aldrig bliver betalt via linket, forklarer Leif Jensen.
Der er også en anden vej til at blive hacket, og her er det brugerne selv, som på en måde er den “skyldige”.
Det handler om modificering af elbiler.
– Det er blevet almindeligt at tilslutte tredjeparts udstyr til de nye elbiler, udstyr, der får direkte adgang til bilens computersystem. Her er det stort set umuligt at se, hvad du åbner for, og om du som bruger ad den vej åbner for, at der kan installeres skadelig software på bilens computer. Her skal vi for alvor være forsigtige. Det er et skråplan og en vej ind for ondsindede spillere, der ad den vej kan lave supply-chain-angreb, forklarer Leif Jensen.
Vil man over i den verden, hvor man hacker selve bilerne, er vi til gengæld oppe i en helt anden skala, som reelt set kun kan foregå på nationsniveau.
For at hacke fx en Tesla kræver det, at hackerne er kommet ind i Teslas softwareafdeling og har fået installeret ondsindet software der.
Til gengæld er perspektiverne enorme.
– For hvis det er muligt at inficere en bils computersystem med ondsindet kode, er der vidtrækkende muligheder for at lave ballade. En mulighed ville f.eks. være at overophede elbilers batteri og få det til at bryde i brand. Men det er ikke et aktuelt eller presserende problem, påpeger han.
Leif Jensen understreger, at han ikke ser et problem her og nu. Men i takt med, at elbiler bliver mere udbredte, at softwareopdatering bliver stadig mere almindelig og påkrævet, vil elbiler, som alle andre computersystemer, blive udsat for hackingforsøg.
– For mange cyberbanditter handler det om penge, og mange elbiler giver en stor angrebsflade og potentielle indtægter. Samtidig er bilerne et potentielt våben i hænderne på fjendtlige nationer, og det må vi ikke glemme, påpeger Leif Jensen.
Kilde: ESET Nordics