
I løbet af årets første tre måneder har Telenor Danmark blokeret over 31 millioner forsøg på digital svindel og cyberangreb rettet mod privatkunder. Det svarer til en stigning på 69 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
– Cybertruslen vokser eksplosivt. Vi ser flere forsøg og mere avancerede metoder – og danskerne er mere udsatte end nogensinde. Svindlerne har deres egne kampagnekalendere, og årsopgørelsen er højsæson for angreb, siger Christian Hoffmann, privatkundedirektør i Telenor.
De mange trusler dækker blandt andet over phishing-angreb, skadelig software og svindel med falske hjemmesider, der forsøger at lokke personlige oplysninger eller penge ud af brugerne. Særligt falske sider, der udgiver sig for at være Skattestyrelsen, fylder i det aktuelle trusselsbillede.
– Vi ser især flere falske Skattestyrelsen-sider, og det topper i marts, hvor årsopgørelsen fylder i danskernes bevidsthed. Det er tydeligt, at svindlerne planlægger deres kampagner ud fra kalenderen, siger Bettina Kick, chef for Telenors operationscenter, som overvåger og blokerer svindel døgnet rundt.
Telenor forventer, at antallet af svindelforsøg vil fortsætte med at stige i takt med, at både udbetalinger og indbetalinger fra årsopgørelsen ruller ud.
– Vi opfordrer danskerne til at tage de kritiske briller på i de kommende uger. Tjek afsender, tænk dig om, før du swiper – og vær ekstra opmærksom, når du bruger MitID i forbindelse med pengeoverførsler,” siger Bettina Kick.
Kilde: Telenor