Med inspiration fra USA nærmer vi os en fredag, hvor pengene sidder ekstra løst hos forbrugerne og butikkerne har taget de gode tilbud frem.
Dagen skaber dog ikke bare glæde hos forbrugerne og omsætning hos butikkerne. Det er også en dag, som mange cyberkriminielle ser frem til med stor begejstring.
Netop fordi vi er så ivrige efter de gode tilbud, er det lettere at få mange til at klikke løs på links og åbne mails, som aldrig før.
– Det er ikke, fordi cyberbanditterne gør noget nyt i forbindelse med Black Friday, men de gør det bare langt mere intensivt, og vi har sænket vores parader mere end normalt, og tilsammen er det en rigtig skidt cocktail, siger it-sikkerhedsekspert, Leif Jensen fra ESET Nordic og fortsætter:
– Flere steder, som f.eks. på Temu, Wish og Amazon, bliver det købte ofte sendt fra flere forskellige steder, og det kan være svært at holde styr på, om man nu har fået alt – særligt i forbindelse med Black Friday.
Den stigende digitalisering har samtidig betydet, at vi i stigende grad handler online, og at vi har vænnet os til at modtage pakker fra onlinebutikker, danske såvel som udenlandske.
Og da vi i stigende grad bliver orienteret om købene via sms, er paraderne knapt så effektive. Og netop fordi informationerne er flyttet over på mobilplatformen, kommer langt mere fusk igennem.
– Når vi som forbruger pludselig får en sms, der siger, at vores pakke ikke kan afleveres, og at adresseinformationer lige skal opdateres, så er der intet, der advarer os om, at det måske er de cyberkriminelle, der angriber os. Det er kun vores sunde fornuft, der hjælper her, forklarer Leif Jensen.
Samtidig handler stadig flere danskere på platforme som Temu og Wish. Her sker det ofte, at pakker kommer fra Kina og derfor risikerer at blive ramt af en toldafgift.
– Så når en besked siger, at en pakke er stoppet i tolden, så er der en forøget risiko for, at vi tager det for gode varer og bare klikker på linket i sms’en, siger Leif Jensen.
Kilde: ESET Nordic